De speel(goed) schijf van vijf

Iedereen kent de schijf van vijf van het voedingscentrum wel. Maar wisten jullie ook dat er een schijf van vijf voor speelgoed is? Ik tot voor kort niet. Het leek mij mega interessant dus toen ik er achter kwam dat dit bestond besloot ik er in te duiken en uit te zoeken wat het in houd. Het leek me leuk om dit ook met jullie te delen.

De schijf van vijf bestaat uit (uiteraard) vijf verschillende onderdelen, namelijk; motorisch, cognitief, constructief, sociaal en creatief spel.

Het motorische spel gaat vooral om de beweging van een kind. Dit kan om de grove en fijne motoriek gaan en dit kan zowel binnen als buiten plaatsvinden. Denk hierbij aan buiten schommelen, rennen, voetballen of overgooien met een bal, huppelen, skeeleren maar aan de andere kant ook knippen en plakken, tekenen, kleuren, kleien of schrijven.

Cognitief spel is gericht op leren, kennen en denken. Lezen (of voorgelezen worden), leerboeken, spelletjes waarbij het kind iets nieuws leert en elektronische spellen waarbij het kind zelf kan controleren of het antwoord goed is.

Constructief spel en speelgoed gaat meer om het resultaat en het probleemoplossend vermogen wordt hierbij gestimuleerd. Goede voorbeelden zijn puzzels met maar 1 oplossing, bouwen met blokken of bouwstenen of een andere taak/opdracht dit opgelost moet worden.

Sociaal spel spreekt eigenlijk natuurlijk voor zich. Dit is spel dat samen gedaan wordt of speelgoed waar samen mee gespeeld wordt. Gezeldschapspelletjes, fantasie spel (vader en moedertje, koken in een speelgoedkeukentje) en op school bijvoorbeeld kringspelletjes.

En als laatste is er nog creatief spel. Bij het creatieve spel gaat het in tegenstelling tot bij het constructieve spel vooral om het proces en niet om het resultaat. Zingen, tekenen en schilderen, koken of koekjes bakken, met de blokken spelen zonder perse een toren te maken, alles wat het creatieve inzicht stimuleert.

Ik zelf vind deze schijf van vijf een hele mooie houvast voor het inrichten van de speelhoek van de kinderen. Als je er voor zorgt dat je speelgoed hebt waarbij ieder punt aan bod komt betekend het dat je kind op ieder vlak gestimuleerd wordt en zich kan ontwikkelen.

Daarentegen moeten we natuurlijk niet vergeten dat veel speelgoed voor meerdere punten gebruikt kan worden. Met een pop bijvoorbeeld, kan samen vader en moedertje gespeeld worden (sociaal en creatief), er kan iets geleerd over de pop of baby’s in het algemeen (cognitief), de pop kan verzorgd en aangekleed worden (constructief, creatief, motorisch en sociaal) en ze kunnen rondrijden met de pop in een poppenwagen (motorisch). Zo zie je dat je met één stuk speelgoed alle punten al aan kan vinken. Als je je aan de schijf van vijf wilt houden betekend het dus niet dat je een hoek bomvol met speelgoed hoeft te hebben, als je maar even logisch na denkt over welk speelgoed je wel wilt hebben.

Wist jij van de speelgoed schijf van vijf af? En wat vind jij hier van?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *