Een “fijn” bezoek aan de kapper

Aangezien deze week toch al een beetje in het teken staat van selfcare door onder andere mijn artikel over me-time en alle idealen waaraan we tegenwoordig moeten voldoen. Leek het mij wel leuk om mijn ervaring te delen van mijn bezoek bij de kapper. Het pakte iets anders uit als dat ik verwacht had.

Zaterdag ochtend had ik mezelf eens goed in de spiegel bekeken. Toen ik beneden kwam en mijn haar weer in dezelfde saaie paardenstaart gooide was ik het zat. “John, ik denk dat ik binnenkort toch maar eens naar de kapper moet.” En als de man die hij is zei hij natuurlijk; “nou, dan stap je nu in de auto en ga je naar de kapper!”

Zo gezegd zo gedaan. Toen ik binnenkwam bij de kapper werd ik netjes te woord gestaan. Ze was nog even bezig dus ik mocht plaats nemen en kreeg een heerlijke latte macchiato. Na een minuut of tien kwam de stagiaire naar me toe en mocht ik plaats nemen op de kappersstoel.

Ze vroeg me wat ik met mijn haar gedaan wou hebben. Ik legde uit wat ik precies wou en had een foto meegenomen om mijn uitleg nog wat te onderbouwen. Vervolgens wou ze een mijn haar en hoofdhuid eens bekijken, helemaal prima natuurlijk. Ze tilt wat plukken haar omhoog, kijkt naar mijn hoofdhuid en trekt ineens zonder ook maar iets te zeggen een haar uit mijn hoofd! Ik was echt flabbergasted, wat overkomt mij nou weer?!

“Ja, je hebt droog haar, de elasticiteit is goed en ik moest moeite doen om je haar er uit te trekken dus je hebt geen haaruitval”. Wist de stagiaire me te vertellen. Uhm, oké.. ik heb gelukkig alleen nog maar handen vol met haar iedere keer als ik het gewasssen heb sinds mijn zwangerschap van Archie, maar jij bent de kapster dus jij zal jet wel weten.

Nadat de stagiaire klaar was met mijn haren wassen, was ook de kapster klaar met haar andere klant en kwam ze bij mij zitten. Ook haar vertelde ik wat ik met mijn haar wou en liet de foto nog een zien. Vervolgens zegt ze me; “ik zie natuurlijk al heel erg veel op het moment dat iemand binnen komt, en bij jou zag ik al meteen dat je ongelofelijk droog haar hebt. Ik ga natuurlijk mijn best doen, maar je haar is zo ontzettend droog dat het niet uit maakt hoe goed ik het knip, maar het gaat er natuurlijk nooit zo mooi uit zien als op dat plaatje, want droog haar valt nou eenmaal niet mooi.”

En toen ging ze los. “Als je nou deze shampoo gebruikt, en dit masker, en dan na het wassen deze créme, dan ga je echt resultaat niet. Niet perse na één keer wassen, of na een week, een maand, of misschien zelfs een halfjaar. Je zal het echt structureel moeten gebruiken, maar dan zal je uiteindelijk een prachtig resultaat zien. Ik moest moeite doen om mijn lachen in te houden. Na een half jaar nog geen resultaat? Maak je een grapje?!

Vervolgens bleef mevrouw de kapster de rest van de knipbeurt maar vertellen hoe droog mijn haar wel niet was en hoeveel baat ik zou hebben bij haar geweldige producten. Na de zoveelste keer te horen dat mijn haar zo enorm droog was en het echt veel mooier zou worden begon ik het toch wel een beetje zat te raken en kon ik niet wachten tot dat ze klaar was met knippen.Toen ze eindelijk klaar was en ik het resultaat had gezien (waar ik godzijdank wel heel erg blij mee ben) kon ik gaan betalen. Ik dacht, ik vraag voor de grap eens wat dat masker nou kost. Het geweldige masker, dat na hopelijk een half jaar (hahaha) mijn haar er mooi gevoed uit zou laten zien moest maar liefst €41,- kosten. Ik heb vriendelijk bedankt, de rekening voor het knippen betaald en ben er snel van door gegaan.

Toen ik eenmaal thuis was heb ik zo hard gelachen om de situatie, maar ergens vond ik het toch ook wel schandalig. De kapster was me oprecht naar beneden aan het halen en me rot over mijn haar aan het laten voelen zodat ik meer gemotiveerd zou raken om haar (ontzettend dure) producten maar te kopen. In mijn ogen is dit zo’n agressieve en nare manier van verkopen en het zorgt er bij mij juist voor dat ik absoluut niks meer kopen wil. Conclusie is dan dus ook dat ik nooit meer terug ga naar deze kapsalon.

Wat ik nog het meest bijzondere vind is dat ik regelmatig van mensen te horen krijg hoe mooi mijn haar is, hoe dik en hoe goed het er uit ziet. En ik moet ook wel toegeven dat mijn haar droog is, dat is gewoon een feit. Maar zo erg als de kapster het schetste is toch wel enorm overdreven.

Hoe is jullie ervaring hiermee? Heb jij ook wel eens last van kappers die enorm hun best doen om producten aan je te verkopen en ze min of meer aan je opdringen?

Dit vind je misschien ook leuk...

4 reacties

  1. Jose schreef:

    Ik heb dezelfde ervaring bij een schoonheidsspecialste gehad, daar ben je gauw van genezen. Ook die is mij als klant kwijt want je zit er niet ontspannen.

  2. Marcel schreef:

    Ik heb n hele goede band met mijn kapster, ze is erg tevreden met mijn haar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *